Callas-Audio®

 

De Callas Diva®

Authentiek gegoten klokkenbrons.


De Bamboe Carbon®


Afrikaans Ebbenhout / Pokhout armbasis, 10 jaar gedroogd.


Verstelbare armbasis voor de Airtangent arm.


Callas Bamboe® luidsprekerstands.


Afrikaans Ebbenhout / Pokhout armbasis 10 jaar gedroogd.


Afrikaans Ebbenhout armbasis voor de Kuzma arm.


Stinkhout armbasis voor de Nottingham arm.


Aangepaste Cerapucks voor VerityAudio.


African Blackbird.


Callas Magic Bricks®


Afrikaans Ebbenhout / Pokhout armbasis voor de Schröder Reference arm.


Let's go analog!


Callas Magic Bricks®


Japanse ZEN klankschaaltjes.


Afrikaans Ebbenhout.


Afrikaans Ebbenhout gecombineerd met gegoten klokkenbrons.


Callas Bamboe® Soundboards voor de NAT Transmitter.


Callas Bamboe®


Callas BamboeCarbon® Soundboard voor de Air Tight 211.

22 Watt is mooi.


Callas Bamboe® Soundboard voor de Gryphon Encore.

500 Watt is ook mooi.


Callas Bamboe® Soundboard met vogelogen Esdoorn kantlijsten voor La Belle Maîtresse.


Callas Recordclamp® ode aan Jazz


Air Tight 211

Modificaties

De Air Tight 211 mono eindversterkers zijn voorzien van een volume regelaar en hoewel dat een mooie voorziening is om in bepaalde situaties mee te werken, is naar onze mening 1 volume regelaar op de voorversterker genoeg.

Deze modificatie is op zich vrij simpel, en de originele bedrading is op z'n plek gelaten met wat crimpsleeve aan de uiteinden. De originele bedrading is nog net zichtbaar op de foto, aan de linkerkant. We hadden nog wat mooie Kondo KSL zilverdraad op voorraad, en deze zijn op de foto herkenbaar met de zwarte crimpsleeve aan de uiteinden.

Allereerst willen we stellen dat het af te raden is om een ontwerp te gaan wijzigen alleen omdat het kan. De ontwerpers bij Air Tight weten heel goed wat ze doen, en ze doen dat al een tijdje, om maar een understatement te bezigen. Deze modificatie laat de schakeling intact, maar elimineert de volumepot, en op bepaalde cruciale plaatsen worden verfijnde componenten ingezet.

Het is a-priori niet onze hobby om versterkers te modificeren en de volgende projecten zijn dan ook op zichzelf staand. We draaien liever platen dan met de neus boven een walmend soldeerstation te hangen.

Deze modificatie bracht een subjectief kleine -maar duidelijk genoeg- verbetering. We veronderstellen dat de eliminatie van de volume potmeter voor het grootste deel debet is. Betreffende componenten zijn de Jupiter Koperfolie 0,47uF condensator, de Amtrans 220R, en een Riken weerstand (met de blauwe jas vlak naast de Jupiter) Al met al een succesvolle modificatie welke op ieder moment weer in originele staat gebracht kan worden. Als 22 Watt voldoende is dan is deze ATM211 van harte aanbevolen.

Deze hotrodding is ondersteund met advies en componenten van Peter via Acoustic-Dimension waarvoor nogmaals dank!

Waarschuwing: Er kunnen levensgevaarlijke Voltages aanwezig zijn, ontlaad altijd alle Elco's voor de werkzaamheden!


Convergent Audio Technology JL1

Gedeeltelijke restauratie

De Big CAT's kwamen uit een waterschade situatie en waren aldus in een matige uiterlijke staat, benevens de grote vraagtekens met betrekking tot de technische staat..

Toch hebben we ter plekke besloten om de uitdaging aan te gaan, en werden de CAT's later opgehaald. Met een chronische lage rughernia was deze exercitie vrij onplezierig wegens het gewicht van 85 Kilo.. per stuk. Dit zijn waarlijk Harley Davidson's onder de versterkers.. De Amerikaanse benadering: als het stukgaat, maak het twee keer zo groot en zwaar. De CAT's gaan voorbij aan iedere verwachting kwa gewicht en grootte, en (kast)resonanties zijn bij voorbaat al uitgesloten.

Er was een behoorlijke twijfel om ze nog aan te zetten voor de inspectie, maar uiteindelijk toch de gok genomen. Het was al duidelijk dat er diverse buizen kapot of matig zouden zijn, maar de CAT ontplofte niet en er was zelfs geluid!

Na een eerste inspectie bleken er diverse buizen gesneuveld of zeer matig. Sommige weerstanden waren aangebrand, en de ingang sectie van een mono was verdacht. Van een mono waren alle montage rubbers van de voedingstrafo gescheurd. Een bekend CAT JL euvel en een potentieel gevaarlijke situatie zijn de scherpe kanten van het boorgat waar de hoogspannings draden doorheen lopen. Er is niet eens de moeite genomen om even af te bramen. We hebben veel langer geleden exact hetzelfde gezien bij een paar JL3 welke zelfs gedeeltelijk vlam vatte. Soms is een tiewrap van 2 cent al wat nodig is om zoiets te voorkomen..

Het schoonmaken en poetsen ging al vele uren werk in en gaandeweg bleken er meerdere onderdelen matig of verdacht, dus we hebben op een genereuze manier vernieuwd. Deze benadering houdt in dat sommige onderdelen weggegooid worden welke in principe nog werken.. maar gezien de productie ergens eind jaren 90 nemen we liever geen gok. We volgen ook de gezonde regel dat als er in een monoblock onderdelen kapot blijken we in beide mono's vernieuwen. Op deze manier is er ook veel minder kans op electrische asymetrie. En met de CAT's wil je liever niet teveel (ver)tillen dus beter in een keer goed doen.. 2016 was zowieso een weerbarstig jaar met de hernia. Deze JL1 bleek trouwens geproduceerd in 2002.

De CAT JL1 werd eind 1994 geintroduceerd op de Duitse markt en kreeg een lovende review in de Duitse Stereo. Hoewel de CAT specificaties 100 Watt bij 8 en 4 Ohms vermelden lieten de Duitse metingen 68 Watt bij 8 Ohm and 30 Watt bij 4 Ohm noteren. Stroomverbruik is 278 Watt stationair en 335 Watt bij volledige uitsturing per mono. Een scan van de originele CAT folder hier and hier.

De verkoopprijs was bepaald op 43000 DM, ongeveer 48500 FL. De prijsstelling van de CAT JL1 deed toen flink wat stof opwaaien.

Heden ten dage worden er JL1's aangeboden rond de 6000 euro en benodigen meestal dezelfde aandacht. Een volledige set nieuwe buizen kost zo rond de 700 euro.

Waarschuwing: Er kunnen levensgevaarlijke Voltages aanwezig zijn, ontlaad altijd alle Elco's voor de werkzaamheden!

Helaas zijn er geen voorfoto's gemaakt. Vele uren schoonmaken en poetsen waren van toepassing. De binnenkant had een aantal sessies nodig met een speciaal ontvettingsmiddel om er uiteindelijk mooi onder vandaan te komen. De speaker aansluitingen werden vernieuwd met de fraaie Cardas CCRRS types via Audiokit Italy en de meeste andere onderdelen via RS-Components en Farnell

De bias regelaars werden vernieuwd. Links boven laat de gevaarlijke situatie zien waar de hoogspanning draden door het scherpe boorgat lopen. De oplossing is vrij simpel: een tiewrap en voor de zekerheid nog een rubber huls er omheen.

Weerstand en Fet vernieuwd in de ingang sectie, en op beide mono's.

Sommige weerstanden hebben blijkbaar een zwaar leven gehad..

De sectie met vernieuwde weerstanden. Diverse kleine zaken werden gaandeweg aangepakt; betere kabelroute, tiewraps, sommige boutjes en moertjes vernieuwd, schoonmaak, solderingen vernieuwd, afbramen en hier en daar wat Locktite.

One Happy CAT

Hoewel de JL1 er redelijk traditioneel uitziet kan hij veel andere versterkers kwa muzikale prestatie als voorbeeld dienen! Ze werden na een paar weken luistergenot en stabiliseren te koop aangeboden, en de nieuwe eigenaar had ongeveer 20 minuten nodig om te beslissen. De JL1 klinkt vooral groots, alsof je voor een muzikale Grand Canyon staat. Deze ervaring doet je ook afvragen welke voortgang er nou eigenlijk gemaakt is sindsdien. Hoewel de JL1 niet de meeste resolutie en detail biedt en ietwat grofstoffelijk overkomt is de muzikale ervaring onvergetelijk..

Met dank aan Peter van Acoustic-Dimension en de mannen van Tonefactory.


 

top